Σε πηγές στην κοιλάδα του Τράγου καταλήγουν απόβλητα τυροκομικής μονάδας
Ένα τυροκομείο , 2 πηγές , δεδομένη ρύπανση και… υπηρεσίες σε σύγχυση!
-Αποφάσεις που αναιρούν η μια την άλλη σε μια υπόθεση που μετρά 20 σχεδόν χρόνια
Επιμέλεια κειμένου: Χριστίνα Τσιορωτά
Όσο πιο απλά τόσο πιο περίπλοκα λέει ο λαός μας και μάλλον έχει δίκιο. Τα όσα διαδραματίζονται 20 χρόνια τώρα στην κοιλάδα Τράγου το αποδεικνύουν. Μια τυροκομική μονάδα με σωρεία παραβάσεων , προστίμων και εισηγήσεων για ποινικές διώξεις , δεδομένη μόλυνση υδροφόρου ορίζοντα, κίνδυνος για την δημόσια υγεία και όμως…
όπως αποδεικνύεται από την ογκοδέστατη αλληλογραφία υπηρεσιών και φορέων , οι υπηρεσίες δεν κατορθώνουν , παρ ότι διαπιστώνουν να επιβάλουν την νομιμότητα , να προστατέψουν το περιβάλλον και τους ανθρώπους , να συμφωνήσουν στα πορίσματα τους και εν τέλει να τα εφαρμόσουν. Αποφάσεις λοιπόν για επιβολή προστίμων , αποστολή φακέλων στον εισαγγελέα 5 φορές, καταγραφή παρανομιών , πάρα ταύτα όμως αδειοδότηση βασισμένη όπως καταγγέλλεται σε μια εγκύκλιο του υπουργείου υγείας η οποία;;; έχει καταργηθεί!!!!!! Σήμερα η μονάδα λειτουργεί έχοντας λάβει στις 24-6-2010 από την Διεύθ. Πολεοδομίαςί οριστική άδεια διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων, λαμβάνοντας υπόψη την υπό αριθ. ΥΜ/2985/29-5-1991 καταργημένη εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας.
Η 1η καταγγελία , η 1η διαπίστωση κ η 1η προσφυγή στον εισαγγελέα
Το γαϊτανάκι ξεκίνησε με μια καταγγελία ενός κατοίκου της Παναγίτσας το 1994 .η καταγγελία ήταν προς την αρμόδια διεύθυνση της νομαρχίας και έκανε λόγο για περιβαλλοντική ρύπανση από τυροκομική μονάδα η οποία λειτουργούσε από το 1988 βάση ειδικής αδείας που είχε χορηγήσει η Διεύθυνση Κτηνιατρικής .Η καταγγελία υποστηρίζεται με αναφορά προς τη νομαρχία και από το σύλλογο Παναγιτσιωτών. Οι υπηρεσίες κινητοποιούνται και διαπιστώνουν στις 17 Ιουνίου την ρύπανση. Άμεσα η Διεύθυνση Υγείας και Πρόνοιας ζητά την άσκηση ποινική δίωξης από τον εισαγγελέα Τρίπολης. Ως αποδεικνύεται; Δεν θα ήταν η 1η αλλά ούτε και η τελευταία φορά που η υπόθεση θα έφτανε στα εισαγγελικά γραφεία. Το θέμα λαμβάνει διαστάσεις , δημοσιεύεται και στον τύπο.
Η κανονική άδεια , τα πρόστιμα και η αίτηση αναστολής λειτουργίας από το δήμο Λεβιδίου
Τον Ιούλιο του 1997 η επιχείρηση έχοντας αλλάξει επωνυμία λαμβάνει κανονική άδεια λειτουργίας με τις υπηρεσίες να ανακαλούν ως εκ τούτου την ειδική άδεια με την οποία λειτουργούσε από το 1988. Το 2001 δέχεται πρόστιμο από τη Διεύθυνση Βιομηχανίας επειδή η ληφθείσα άδεια λειτουργίας ΕΛΗΕΞ στις 24 Ιουνίου του 1999 . Παράλληλα ο δήμος Λεβιδίου ζητά από την Διεύθυνση Υγείας την αναστολή της Λειτουργίας της επιχείρησης εξαιτίας της μόλυνσης που δημιουργεί .Ο τύπος μεταξύ άλλων θα γράψει τότε πως το αποστραγγιστικό κανάλι, έχει γίνει αγωγός αποχέτευσης ακαθάρτων υγρών. Ο δήμαρχος Λεβιδίου σε επιστολή του προς το σύλλογο Παναγιτσιωτών γνωστοποιεί την ύπαρξη πορίσματος το οποίο καταγράφει το μέγεθος των συνεπειών στο περιβάλλον από τα απόβλητα του τυροκομείου . Γνωστοποιεί επίσης την ανάθεση μελέτης στο πανεπιστήμιο Θράκης μελέτη αποκατάστασης του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα της κοιλάδας του Τράγου, κόστους 11.000.000 δρχ. Πάρα ταύτα το Δεκέμβριο του 2001 η επιχείρηση λαμβάνει εγκεκριμένη ΜΠΕ με σύμφωνη γνώμη του νομάρχη διάρκειας 2 ετών.
Καταπέλτης το Κ.Ε.Π.ΠΕ για την επιχείρηση , «αδειάζει» τη νομαρχία που ενέκρινε την ΜΠΕ κ ζητά παρέμβαση εισαγγελέα
Την απουσία αδείας λειτουργίας και αδείας για την διάθεση των υγρών αποβλήτων εντοπίζει σε αυτοψία του το Κ.Ε.Π.ΠΕ την 1-2-2002 , 2μήνες δηλαδή μετά από την έγκριση της ΜΠΕ . Μάλιστα αναφέρεται στην αυτοψία πως « τα απόβλητα διατίθενται χωρίς επεξεργασία και ανεξέλεγκτα στο ευρύτερο χώρο του οικοπέδου του τυροκομείου, δε τηρούνται οι περιβαλλοντικοί όροι και στον υπαίθριο χώρο υπάρχουν διάσπαρτα υλικά, χρησιμοποιημένα βαρέλια τυριού, ορυκτέλαια κλπ….. αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι οι υποβάθμιση του περιβάλλοντος και η δημιουργία προβλημάτων εις βάρος της δημόσιας υγείας.» ποιοι όροι λοιπόν εγκρίθηκαν και με ποια κριτήρια;;;;; Στις 13 Φλεβάρη το ΚΕΠΠΕ εισηγείται στον εισαγγελέα την άσκηση ποινικής δίωξης . Η Διεύθυνση Βιομηχανίας αλλά και η Διεύθυνση Κτηνιατρικής προσυπογράφουν ενώ η Διεύθυνση Περιβάλλοντος επιβάλει πρόστιμο 5 χιλιάδων ευρώ για υποβάθμιση περιβάλλοντος .
Στις 2-4 η επιχείρηση αιτείται κατασκευή χωμάτινης δεξαμενής για την διάθεση των υγρών αποβλήτων ως προσωρινό μέτρο . Λαμβάνει μάλιστα προσωρινή άδεια διάθεσης υγρών αποβλήτων διάρκειας 6 μηνών .Τον Μάιο του ίδιου χρόνου απο τη Διεύθυνση Βιομηχανίας ανανεώνεται άδεια της επιχείρησης… ποια άδεια όμως;;;; Σίγουρα όχι της διάθεσης υγρών αποβλήτων αφού ένα χρόνο μετά το ΚΕΠΠΕ αναφέρει σε έκθεση αυτοψίας πως δεν υπάρχει ανανεωμένη άδεια για διάθεση υγρών αποβλήτων που σημαίνει; Πως είτε η επιχείρηση δεν τήρησε τα δέοντα και δεν έλαβε την άδεια είτε πως έλαβε την άδεια χωρίς να έχει πράξει τα δέοντα .Το ΚΕΠΠΕ κάνει λόγο για πλημμελή επεξεργασία των αποβλήτων η οποία έχει σαν συνέπεια την επιβάρυνση του περιβάλλοντος και τον κίνδυνο για τη δημόσια υγεία
Η διεύθυνση Βιομηχανίας που ανανέωσε την άδεια ζητά παρέμβαση εισαγγελέα το 2005
Το κουβάρι της γραφειοκρατίας, της σύνδεσης υπηρεσιών και των ίδιων των υπηρεσιών μπλέκεται ακόμα περισσότερο το 2005 όταν η Διεύθυνση Βιομηχανίας η οποία είχε ανανεώσει την άδεια (άγνωστο ποια) και είχε δώσει την προσωρινή άδεια , έρχεται να διαπιστώσει (Ιούνιος 2005) πως το σύστημα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων της επιχείρησης είναι… εκτός λειτουργίας! Στις 11 Ιουλίου η διεύθυνση επιβάλει πρόστιμο 10 χιλιάδων ευρώ για υποβάθμιση περιβάλλοντος . Επιπλέον η εταιρία υποχρεούται να θέσει άμεσα σε λειτουργία το σύστημα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων, να υποβάλλει μέχρι τις 10-8-2005 υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού ότι το σύστημα επεξεργασίας κατασκευάστηκε σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, άλλη υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία της μονάδας ότι το σύστημα επεξεργασίας και διάθεσης των αποβλήτων λειτουργεί σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη. Αποστέλλει δε την υπόθεση στον κ. Εισαγγελέα για την επιβολή ποινικών κυρώσεων. Ο εισαγγελέας λαμβάνει γνώση της υπόθεσης για 3Η ΦΟΡΑ !
Τον Αύγουστο του 2005 η διεύθυνση Βιομηχανίας εισηγείται νέο πρόστιμο κατά της επιχείρησης λόγω παράβασης των όρων και των περιορισμών της άδειας λειτουργίας στο τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος. Στο ιστορικό που παραθέτει μεταξύ άλλων αναφέρει ότι λειτουργεί χωρίς περιβαλλοντικούς όρους και χωρίς άδεια διάθεσης λυμάτων.
Ανανεώνονται οι περιβαλλοντικοί όροι από τη Διεύθυνση Βιομηχανίας κ επιδοτείται από το Υπουργείο η επιχείρηση!
Η επιχείρηση αρχές του 2006 καταθέτει τεχνική έκθεση και ενημερώνει ότι άρχισε η λειτουργία των αναερόβιων δεξαμενών καθώς και ότι κατά την επόμενη τυροκομική περίοδο, η λειτουργία της αναερόβιας επεξεργασίας θα γίνεται με πλήρως ανεπτυγμένη βιομάζα από την αρχή της περιόδου. Παράλληλα ζητά και ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων αφού το σύστημα; Λειτουργεί χωρίς προβλήματα όπως υποστηρίζει! Η Διεύθυνση Βιομηχανίας ανανεώνει την ΜΠΕ η οποία είχε εγκριθεί το 2001 και είχε λήξει το 2003!!!! Δεν τ ο ήξερε κανείς άραγε 2 χρόνια;
Αρχές του 2007 η επιχείρηση με απόφαση του υπουργού αγροτικής ανάπτυξης εντάσσεται σε πρόγραμμα και επιδοτείται με 530 χιλιάδες ευρώ. Εκκρεμούν υπενθυμίζουμε εισηγήσεις για πρόστιμα, εισηγήσεις για αναστολή λειτουργίας του τυροκομείου καθώς και η άσκηση ποινικής δίωξης .
Νέο Πόρισμα φωτιά του ΚΕΠΠΕ , ζητά αναστολή λειτουργίας
Την ανυπαρξία οριστικής αδείας λειτουργίας καθώς και περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας έρχεται να καταγράψει στις 15-3-2007 το ΚΕΠΠΕ. Σημειώνεται επίσης πως το σύστημα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων λειτουργεί πλημμελώς, ποσότητα υγρών αποβλήτων απορρέει επιφανειακά στο έδαφος, στο περιβάλλοντα χώρο της μονάδας υπάρχουν διάσπαρτα στερεά απορρίμματα. Συνέπεια των ανωτέρω είναι η δημιουργία κινδύνων για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Στις 11-4-2007 το Κ.Ε.Π.ΠΕ εισηγείται μεταξύ άλλων, το τυροκομείο να μη λειτουργήσει αν δεν εξασφαλίσει περιβαλλοντική αδειοδότηση. Εισηγείται επίσης την επιβολή προστίμου 3.000 euro. Η νομαρχία κατεβάζει το πρόστιμο στις 2 χιλιάδες και επιβάλει παύση λειτουργίας για τη νέα τυροκομική σαιζόν. Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΦΤΑΝΕΙ ΓΙΑ 4Η ΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ !
Παρά τα πρόστιμα και τις ελλείψεις η εταιρία… επεκτείνεται!
Στις 7-5-2007 συντάσσεται έκθεση επιβολής προστίμου από τη Δ/νση Βιομηχανίας λόγω παραβάσεων των όρων και των περιορισμών της άδειας λειτουργίας στους τομείς περιβάλλον, ασφάλεια εγκαταστάσεων, ζωή και υγεία εργαζομένων και περιοίκων. Στο ιστορικό που παραθέτει αναφέρει ότι δε τηρούνται οι περιβαλλοντικοί όροι, η ισχύς των οποίων έχει λήξει από 5-12-2003. Δεν διαθέτει οριστική άδεια διάθεσης αποβλήτων, οι δεξαμενές αποθήκευσης υγραερίου δεν έχουν υποστεί τον έλεγχο της πενταετίας. Στην εκπνοή του έτους το ίδιο το υπουργείο επιβάλει πρόστιμο στη μονάδα 100 χιλιάδων ευρώ για το ισοζύγιο γάλακτος και παραγόμενων προϊόντων .Η ΕΤΑΙΡΙΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΚΛΕΙΝΕΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ .Τον Μάρτιο του 2008 Το ΚΕΠΠΕ διαπιστώνει επέκταση με μονάδα άγνωστης δυναμικότητας με νέο εξοπλισμό. Τα έγγραφα που ζητήθηκαν δεν δόθηκαν ποτέ ενώ διαπιστώθηκε εκ νέου κίνδυνος για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Στις
21 Μαρτίου η διεύθυνση Υγείας ζητά από επιχείρηση εξηγήσεις και έγγραφα .
10 μέρες μετά το τυροκομείο λαμβάνει πρόστιμο 7χιλιάδων ευρώ από τον ΕΦΕΤ για ύπαρξη γάλακτος σε σκόνη .Τον Απρίλιο η Διεύθυνση και ενώ υπενθυμίζουμε η νομαρχία έχει αναστείλει την λειτουργία της μονάδας για την τρέχουσα τυροκομική περίοδο , γνωστοποιεί στην επιχείρηση ότι λειτουργεί χωρίς άδεια εγκατάστασης, χωρίς άδεια λειτουργίας, χωρίς οριστική άδεια διάθεσης αποβλήτων.! Ζητά δε εγγράφως τις απόψεις της ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΒΛΥΘΟΥΝ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΟΣΕΣ ΚΑΙ ΤΟΣΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΧΟΥΝ ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ! Μια ατέρμονη γραφειοκρατία , ένας φαύλος κύκλος και αποφάσεις που η μία αναιρεί την άλλη. Στις 4-11 - 2008 επιβάλλεται νέο πρόστιμο 2.548 ευρώ. αυτή τη φορά περιλαμβάνει στην αιτιολογία και κίνδυνο για τους εργαζόμενους και τους περίοικους
Διαπιστώνεται η ρύπανση στις πηγές της Παναγίτσας
Τον Μαίο του 2009 διαπιστώνεται από το ΚΕΠΠΕ ρύπανση των πηγών Μάτι Τσακαρέστου και Μπούσμπα, που βρίσκονται στο ΔΔ Παναγίτσας.
1. Στις 25.5.2009 το Κ.Ε.Π.ΠΕ συντάσσει έκθεση αυτοψίας όπου διαπιστώνει τα εξής: α) Δεν διαθέτει περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας σε ισχύ. β) Δεν διαθέτει άδεια διάθεσης υγρών αποβλήτων. γ) Δεν διαθέτει άδεια λειτουργίας των μηχανολογικών εγκαταστάσεων όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί μετά την αναφερόμενη επέκταση – εκσυγχρονισμό. δ) Η ημερήσια δυναμικότητα της μονάδας είναι τετραπλάσια αυτής για την οποία έχει αδειοδοτηθεί στο παρελθόν. ε) Δεν λειτουργεί το σύστημα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων. στ) Τα υγρά απόβλητα της μονάδας οδηγούνται σε ανενεργή γεώτρηση που είχε ανορυχθεί με άδεια της ΔΕΒ Αρκαδίας το έτος 2002, στο υπεδάφιο σύστημα διάθεσης υγρών αποβλήτων δεν εντοπίσθηκαν απόβλητα τυροκομείου, το κλιμάκιο εκτιμά ότι το σύνολο των υγρών αποβλήτων οδηγείται για μεγάλο χρονικό διάστημα στη γεώτρηση που προαναφέρθηκε. Συνέπεια των ανωτέρω είναι η σοβαρότατη ρύπανση του υπογείου υδροφόρου ορίζοντα. Το γεγονός αυτό πιθανότατα έχει σα συνέπεια την έντονη δυσοσμία των υδάτων των πηγών Παναγίτσας που βρίσκονται περί τα 2 χλμ. από τη μονάδα και την αλλοίωση φυσικών παραμέτρων ( διαύγεια, αφρισμός κλπ), που διαπιστώθηκαν από το κλιμάκιο. ΑΜΕΣΑ ενημερώνεται υδάτων της περιφέρειας από το ΚΕΠΠΕ ενώ τη σφράγιση της επιχείρησης ζητά με έγγραφο του στη διεύθυνση Υδάτων και ο δήμος Λεβιδίου . αιτία; Η 30ετής συνεχής μόλυνση του τυροκομείου στο περιβάλλον .Παράλληλα καλείται από τη διεύθυνση Υγιεινής η επιχείρηση να προσκομίσει τα απαραίτητα έγγραφα και να προβεί στις απαραίτητες διορθωτικές ενέργειες . Παράλληλα ζητά η Διεύθυνση από τον εισαγγελέα πλημμελειοδικών άσκηση ποινικής δίωξης κατά των υπευθύνων της επιχείρησης επειδή διοχέτευαν απόβλητα στην ανενεργή γεώτρηση χωρίς άδεια .Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΦΤΑΝΕΙ ΣΤΟΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ ΓΙΑ 4Η ΦΟΡΑ . Στις 2 Ιουνίου του 2009 η νομαρχία , η οποία έχει αναστείλει την λειτουργία και το 2007 ,ξανααναστέλει και αποφασίζει προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης καθώς επίσης και πρόστιμο 59,500 χιλιάδων ευρώ.
Ανακοινώνεται η ρύπανση των πηγών – αναστέλλεται η άδεια λειτουργίας του τυροκομείου
Θορυβημένος ο δήμος Λεβιδίου αποστέλλει έγγραφο στη Δ/νση Υγείας όπου μεταξύ άλλων αναφέρει ότι το νερό των μολυσμένων πηγών χρησιμοποιείται από τους κατοίκους των χωριών Δάρα και Παναγίτσας για άρδευση καλλιεργειών μηλιάς, αχλαδιάς, ροδακινιάς και κηπευτικών σε έκταση 1.500 στρεμμάτων περίπου. Επίσης χρησιμοποιείται για τη κάλυψη των αναγκών ύδρευσης των κοπαδιών της περιοχής, που ο αριθμός τους ανέρχεται σε περίπου 3.000 αιγοπρόβατα και 100 βοοειδή. Στις 10-6-2009 τα γραφείο τύπου της Ν.Α. Αρκαδίας ανακοινώνει τη ρύπανση των πηγών Παναγίτσας από οργανικό υλικό αλλά και τον εντοπισμό λακτόζης σε ποσότητα 2mg/kg. Κατόπιν αυτού τα νερά των πηγών προς το παρόν δεν είναι πόσιμα. Στις 10-6 στις πηγές μπαίνουν πινακίδες απαγόρευσης χρήσης ενώ την ίδια ημέρα αναστέλλεται από τη νομαρχία η άδεια λειτουργίας του τυροκομείου . ΟΔΗΜΟΣ ΔΙΝΕΙ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΣΕ ΔΙΚΗΓΟΡΟ . ΣΤΙΣ 18-6-2009 η διεύθυνση υδάτων της περιφέρειας αποφαίνεται πως υπεύθυνο είναι το τυροκομείο για τη μόλυνση των πηγών
Στις 19-6 εκδίδεται απόφαση για την αναστολή της λειτουργίας του τυροκομείου και από την περιφέρεια , ακολουθούμενη από πρόστιμο 50 χιλιάδων ευρώ
Στις 2/7/2009 από τη Δ/νση Ανάπτυξης συντάσσεται πρωτόκολλο σφράγισης της επιχείρησης, όπου οι δεξαμενές γάλακτος σφραγίζονται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να παραμένει μονίμως ανοιχτή η θυρίδα που βρίσκεται στο κάτω μέρος!!! Επίσης σφραγίστηκαν οι κεντρικές βάνες στην έξοδο ατμού των δύο ατμολεβήτων.
Η νομαρχία αποφασίζει την ανάκληση της άδειας λειτουργίας του 2007 ενώ η περιφέρεια απορρίπτει την αίτηση αναστολής της απόφαση που είχε καταθέσει η εταιρία .Ο δήμος ενημερώνει το υπουργείο και η επιχείρηση δεν θεωρείται πια εγκεκριμένος μεταποιητής. Όσοι δηλαδή παραδίδουν γάλα σε αυτήν δεν μετάσχουν στην πρόσθετη ποιοτική ενίσχυση
Η έγκριση της μελέτης για τα βιομηχανικά απόβλητα και η αδειοδότηση της επιχείρησης με… 7 ελλείψεις!
2 μήνες μετά από τις ανωτέρω αποφάσεις η Διεύθυνση Πολεοδομίας εγκρίνει τη μελέτη επεξεργασίας και διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων .Ο δήμος ζητά εξηγήσεις από νομαρχία και περιφέρεια επειδή:
3 α) Το κανάλι δεν εμφανίζεται σε κανένα από τα σχέδια που συνοδεύουν τη μελέτη. β) Στο τοπογραφικό διάγραμμα Τ1, δεν έχει αποτυπωθεί η θέση της ανορυγμένης γεώτρησης.
4 γ) Εντός του οικοπέδου υπάρχουν και σταυλικές εγκαταστάσεις που δεν αποτυπώνονται σε κανένα από τα σχέδια που συνοδεύουν τη μελέτη, αλλά έχουν καταγραφεί κατά τις αυτοψίες και τους ελέγχους των υπηρεσιών.
Η εταιρία δίνει απαντήσεις μέσα από το Ν.Σ της 7-11-2009 . το Ν.Σ γνωμοδότησε θετικά για την ΜΠΕ με την προϋπόθεση οι σωληνώσεις να είναι εμφανείς από το τυροκομείο έως τη μονάδα επεξεργασίας . στις 28-12 προσυπογράφει και η διεύθυνση ΠΕΧΩ με την ίδια προϋπόθεση. Αρχές του 2010 επιτροπή υπαλλήλων γνωμοδοτεί θετικά στην αδειοδότηση της επιχείρησης . καταγράφει 7 παραβάσεις- παραλείψεις και δίνει προθεσμία 2 μηνών για την αποκατάσταση τους .Στις 13-1 η διεύθυνση κτηνιατρικής δίνει άδεια λειτουργίας.
Οι επιθεωρητές Περιβάλλοντος ζητούν επανεξέταση – εξώδικη διαμαρτυρία από φορείς
Πριν καλά – καλά στεγνώσει το μελάνι της αδείας κλιμάκιο της υπηρεσίας επιθεωρητών περιβάλλοντος ζητά από τη διεύθυνση υγείας επανεξέταση της διαχείρισης υγρών αποβλήτων βάση των όσων είχαν διαπιστωθεί από κλιμάκιο επιθεωρητών τον Ιούνιο του 2009 .Στις 24-2 η ΕΥΕΠ ζητά σύνταξη έκθεση περιβαλλοντικού ελέγχου από τις υπηρεσίες της νομαρχίας και της περιφέρειας ‘ .Στις 26 -2-2010 φορείς και κάτοικοι διαμαρτύρονται στο νομάρχη για πλημμελή άσκηση καθηκόντων των υπηρεσιών του , κάνουν δε λόγο για βαρύτατες παραλείψεις στην εξώδικη διαμαρτυρία που επίδωσε δικαστικός επιμελητής . Γνώση του εξώδικου λαμβάνει και η περιφέρεια στη διεύθυνση ΠΕΧΩ. Η ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ ΣΤΙΣ 3-3-2010 ΠΩΣ ΟΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΣΑΝ ΟΤΑΝ ΕΓΙΝΕ ΑΥΤΟΨΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟ ΔΕΚΕΜΒΡΗ ΤΟΥ 2009
Νέες καταγγελίες σε ΣΔΟΕ – ΕΦΕΤ και αίτηση στο ΣτΕ
Την ίδια μέρα της διαμαρτυρίας στη νομαρχία στο ΣΔΟΕ φτάνει ανώνυμη καταγγελία για παράνομη λειτουργία του τυροκομείου αλλά και καταστήματος λιανικής πώλησης . Η περιφέρεια λαμβάνει εκθέσεις και φωτογραφικό υλικό της ρύπανσης από φορείς και κατοίκους . Ενώπιον του ΣΤΕ ζητάται αναστολή των αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων τόσο της νομαρχίας όσο και της περιφέρειας στις 11-3-2010.Οι φορείς καταγγέλλουν την επιχείρηση και στον ΕΦΕΤ ενώ στις 16 Μαρτίου η μελέτη επεξεργασίας λυμάτων αποστέλλεται στον εισαγγελέα (για 5η φορά ο εισαγγελέας λαμβάνει γνώση!)
Το «κλειστό» τυροκομείο παρήγαγε φέτα ΠΟΠ κ έλαβε άδεια βάση εγκυκλίου που είχε καταργηθεί
Οι φορείς καταγγέλλουν στην περιφέρεια το γεγονός πως έχει ληφθεί υπόψιν εγκύκλιος του υπουργείου υγείας που έχει καταργηθεί για την έγκριση της μελέτης επεξεργασίας και διάθεσης υγρών αποβλήτων από τη νομαρχία . Στις 12-4-2010 λαμβάνει γνώση το ΑΤ Λεβιδίου πως Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΕΧΕΙ ΣΦΡΑΓΙΣΤΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟΤΟΥ 2009 . Στις 16-4 η νομαρχία βεβαιώνει πως δεν έχει εκδοθεί πρωτόκολλο αποσφράγισης της επιχείρησης
Όμως η επιχείρηση εμφανίζεται στους καταλόγους του υπουργείου ως μονάδα που παράγει φέτα ΠΟΠ από τις 8-3-2010 ως τις 7-3-2011 (!!). Στις 21-5-2010 η Διεύθ. Κτηνιατρικής ενημερώνει ότι η επιχείρηση για τη τυροκομική περίοδο 2009-2010 έως και σήμερα δε λειτουργεί και δεν παράγει κανένα γαλακτοκομικό προϊόν (!!).
Τελικά
Στις 24-6-2010 η Διεύθ. Πολεοδομίας με απόφαση Νομάρχη, χορηγεί οριστική άδεια διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων, λαμβάνοντας υπόψη την υπό αριθ. ΥΜ/2985/29-5-1991 καταργημένη εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας.Στις 19-7 κατατίθεται στην περιφέρεια προσφυγή κατά της απόφασης του νομάρχη !
Αλαλούμ υπηρεσιών σε βάρος του περιβάλλοντος κ της δημόσιας υγείας
Όλη αυτή η αλληλογραφία, οι αποφάσεις, τα πρόστιμα, οι διώξεις , οι αλληλοαναιρούμενες αναφορές δρουν εν τέλει επιζήμια προ στο περιβάλλον και την δημόσια υγεία. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να λειτουργούν νόμιμα , να διαθέτουν τις εγκαταστάσεις που προβλέπεται έτσι ώστε να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον … οι υπηρεσίες οφείλουν να δρουν άμεσα και αποτελεσματικά όταν διαπιστώνεται ρύπανση και είχε διαπιστωθεί από το 1994 , ο εισαγγελέας εν τέλει θα πρέπει να δρά από την 1η κιόλας φορά! Παρακάτω αναφέρονται οι πηγές και τα αποτελέσματα των αναλύσεων που έγιναν στα νερά τους:
1.Ανάλυση πόσιμου νερού «γεώτρησης» ΔΔ Δάρα της 18-5-2007, με άριστα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
2. Ανάλυση πόσιμου νερού «γεώτρησης» ΔΔ Δάρα της 2-7-2008, κατάλληλο αλλά πλέον απαιτείται συστηματική χλωρίωση.
3. Ανάλυση πόσιμου νερού γεώτρησης ΔΔ Δάρα της 25-5-2009, ακατάλληλο για πόσιμο, με υψηλό μικροβιακό φορτίο.
4. Ανάλυση πόσιμου νερού κατοικίας στο ΔΔ Δάρα της 9-6-2010, από τη νέα γεώτρηση ύδρευσης, κατάλληλο αλλά απαιτείται συστηματική χλωρίωση.
5. Ανάλυση νερού από τη πηγή «Μάτι Τσακαρέστου» της 25-5-2009, ακατάλληλο για πόσιμο, με υψηλή συγκέντρωση COD και υψηλό μικροβιακό φορτίο. Οι δείκτες αυτοί καταδεικνύουν οργανική ρύπανση. Στη συγκεκριμένη πηγή υπάρχει γεώτρηση άρδευσης.
6. Ανάλυση νερού από τη πηγή «Μπούσμπα» της 25-5-2009, ακατάλληλο για πόσιμο, με υψηλή συγκέντρωση COD και υψηλό μικροβιακό φορτίο. Οι δείκτες αυτοί καταδεικνύουν οργανική ρύπανση.
7. Ανάλυση νερού πηγής «Μπαλτσάκου» ΔΔ Παναγίτσας της 5-6-2009, ακατάλληλο για πόσιμο με υψηλό μικροβιακό φορτίο.
8. Ανάλυση νερού ιδιωτικής γεώτρησης Κ. Τσάμη, στη θέση ΒΗ της κοιλάδας του Τράγου. Το νερό χαρακτηρίζεται ακατάλληλο ως πόσιμο, εξαιτίας του υψηλού μικροβιακού φορτίου που εμφανίζει.
-Αποφάσεις που αναιρούν η μια την άλλη σε μια υπόθεση που μετρά 20 σχεδόν χρόνια
Επιμέλεια κειμένου: Χριστίνα Τσιορωτά
Όσο πιο απλά τόσο πιο περίπλοκα λέει ο λαός μας και μάλλον έχει δίκιο. Τα όσα διαδραματίζονται 20 χρόνια τώρα στην κοιλάδα Τράγου το αποδεικνύουν. Μια τυροκομική μονάδα με σωρεία παραβάσεων , προστίμων και εισηγήσεων για ποινικές διώξεις , δεδομένη μόλυνση υδροφόρου ορίζοντα, κίνδυνος για την δημόσια υγεία και όμως…
όπως αποδεικνύεται από την ογκοδέστατη αλληλογραφία υπηρεσιών και φορέων , οι υπηρεσίες δεν κατορθώνουν , παρ ότι διαπιστώνουν να επιβάλουν την νομιμότητα , να προστατέψουν το περιβάλλον και τους ανθρώπους , να συμφωνήσουν στα πορίσματα τους και εν τέλει να τα εφαρμόσουν. Αποφάσεις λοιπόν για επιβολή προστίμων , αποστολή φακέλων στον εισαγγελέα 5 φορές, καταγραφή παρανομιών , πάρα ταύτα όμως αδειοδότηση βασισμένη όπως καταγγέλλεται σε μια εγκύκλιο του υπουργείου υγείας η οποία;;; έχει καταργηθεί!!!!!! Σήμερα η μονάδα λειτουργεί έχοντας λάβει στις 24-6-2010 από την Διεύθ. Πολεοδομίαςί οριστική άδεια διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων, λαμβάνοντας υπόψη την υπό αριθ. ΥΜ/2985/29-5-1991 καταργημένη εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας.
Η 1η καταγγελία , η 1η διαπίστωση κ η 1η προσφυγή στον εισαγγελέα
Το γαϊτανάκι ξεκίνησε με μια καταγγελία ενός κατοίκου της Παναγίτσας το 1994 .η καταγγελία ήταν προς την αρμόδια διεύθυνση της νομαρχίας και έκανε λόγο για περιβαλλοντική ρύπανση από τυροκομική μονάδα η οποία λειτουργούσε από το 1988 βάση ειδικής αδείας που είχε χορηγήσει η Διεύθυνση Κτηνιατρικής .Η καταγγελία υποστηρίζεται με αναφορά προς τη νομαρχία και από το σύλλογο Παναγιτσιωτών. Οι υπηρεσίες κινητοποιούνται και διαπιστώνουν στις 17 Ιουνίου την ρύπανση. Άμεσα η Διεύθυνση Υγείας και Πρόνοιας ζητά την άσκηση ποινική δίωξης από τον εισαγγελέα Τρίπολης. Ως αποδεικνύεται; Δεν θα ήταν η 1η αλλά ούτε και η τελευταία φορά που η υπόθεση θα έφτανε στα εισαγγελικά γραφεία. Το θέμα λαμβάνει διαστάσεις , δημοσιεύεται και στον τύπο.
Η κανονική άδεια , τα πρόστιμα και η αίτηση αναστολής λειτουργίας από το δήμο Λεβιδίου
Τον Ιούλιο του 1997 η επιχείρηση έχοντας αλλάξει επωνυμία λαμβάνει κανονική άδεια λειτουργίας με τις υπηρεσίες να ανακαλούν ως εκ τούτου την ειδική άδεια με την οποία λειτουργούσε από το 1988. Το 2001 δέχεται πρόστιμο από τη Διεύθυνση Βιομηχανίας επειδή η ληφθείσα άδεια λειτουργίας ΕΛΗΕΞ στις 24 Ιουνίου του 1999 . Παράλληλα ο δήμος Λεβιδίου ζητά από την Διεύθυνση Υγείας την αναστολή της Λειτουργίας της επιχείρησης εξαιτίας της μόλυνσης που δημιουργεί .Ο τύπος μεταξύ άλλων θα γράψει τότε πως το αποστραγγιστικό κανάλι, έχει γίνει αγωγός αποχέτευσης ακαθάρτων υγρών. Ο δήμαρχος Λεβιδίου σε επιστολή του προς το σύλλογο Παναγιτσιωτών γνωστοποιεί την ύπαρξη πορίσματος το οποίο καταγράφει το μέγεθος των συνεπειών στο περιβάλλον από τα απόβλητα του τυροκομείου . Γνωστοποιεί επίσης την ανάθεση μελέτης στο πανεπιστήμιο Θράκης μελέτη αποκατάστασης του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα της κοιλάδας του Τράγου, κόστους 11.000.000 δρχ. Πάρα ταύτα το Δεκέμβριο του 2001 η επιχείρηση λαμβάνει εγκεκριμένη ΜΠΕ με σύμφωνη γνώμη του νομάρχη διάρκειας 2 ετών.
Καταπέλτης το Κ.Ε.Π.ΠΕ για την επιχείρηση , «αδειάζει» τη νομαρχία που ενέκρινε την ΜΠΕ κ ζητά παρέμβαση εισαγγελέα
Την απουσία αδείας λειτουργίας και αδείας για την διάθεση των υγρών αποβλήτων εντοπίζει σε αυτοψία του το Κ.Ε.Π.ΠΕ την 1-2-2002 , 2μήνες δηλαδή μετά από την έγκριση της ΜΠΕ . Μάλιστα αναφέρεται στην αυτοψία πως « τα απόβλητα διατίθενται χωρίς επεξεργασία και ανεξέλεγκτα στο ευρύτερο χώρο του οικοπέδου του τυροκομείου, δε τηρούνται οι περιβαλλοντικοί όροι και στον υπαίθριο χώρο υπάρχουν διάσπαρτα υλικά, χρησιμοποιημένα βαρέλια τυριού, ορυκτέλαια κλπ….. αποτέλεσμα των ανωτέρω είναι οι υποβάθμιση του περιβάλλοντος και η δημιουργία προβλημάτων εις βάρος της δημόσιας υγείας.» ποιοι όροι λοιπόν εγκρίθηκαν και με ποια κριτήρια;;;;; Στις 13 Φλεβάρη το ΚΕΠΠΕ εισηγείται στον εισαγγελέα την άσκηση ποινικής δίωξης . Η Διεύθυνση Βιομηχανίας αλλά και η Διεύθυνση Κτηνιατρικής προσυπογράφουν ενώ η Διεύθυνση Περιβάλλοντος επιβάλει πρόστιμο 5 χιλιάδων ευρώ για υποβάθμιση περιβάλλοντος .
Στις 2-4 η επιχείρηση αιτείται κατασκευή χωμάτινης δεξαμενής για την διάθεση των υγρών αποβλήτων ως προσωρινό μέτρο . Λαμβάνει μάλιστα προσωρινή άδεια διάθεσης υγρών αποβλήτων διάρκειας 6 μηνών .Τον Μάιο του ίδιου χρόνου απο τη Διεύθυνση Βιομηχανίας ανανεώνεται άδεια της επιχείρησης… ποια άδεια όμως;;;; Σίγουρα όχι της διάθεσης υγρών αποβλήτων αφού ένα χρόνο μετά το ΚΕΠΠΕ αναφέρει σε έκθεση αυτοψίας πως δεν υπάρχει ανανεωμένη άδεια για διάθεση υγρών αποβλήτων που σημαίνει; Πως είτε η επιχείρηση δεν τήρησε τα δέοντα και δεν έλαβε την άδεια είτε πως έλαβε την άδεια χωρίς να έχει πράξει τα δέοντα .Το ΚΕΠΠΕ κάνει λόγο για πλημμελή επεξεργασία των αποβλήτων η οποία έχει σαν συνέπεια την επιβάρυνση του περιβάλλοντος και τον κίνδυνο για τη δημόσια υγεία
Η διεύθυνση Βιομηχανίας που ανανέωσε την άδεια ζητά παρέμβαση εισαγγελέα το 2005
Το κουβάρι της γραφειοκρατίας, της σύνδεσης υπηρεσιών και των ίδιων των υπηρεσιών μπλέκεται ακόμα περισσότερο το 2005 όταν η Διεύθυνση Βιομηχανίας η οποία είχε ανανεώσει την άδεια (άγνωστο ποια) και είχε δώσει την προσωρινή άδεια , έρχεται να διαπιστώσει (Ιούνιος 2005) πως το σύστημα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων της επιχείρησης είναι… εκτός λειτουργίας! Στις 11 Ιουλίου η διεύθυνση επιβάλει πρόστιμο 10 χιλιάδων ευρώ για υποβάθμιση περιβάλλοντος . Επιπλέον η εταιρία υποχρεούται να θέσει άμεσα σε λειτουργία το σύστημα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων, να υποβάλλει μέχρι τις 10-8-2005 υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού ότι το σύστημα επεξεργασίας κατασκευάστηκε σύμφωνα με τη συγκεκριμένη μελέτη, άλλη υπεύθυνη δήλωση του μηχανικού που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία της μονάδας ότι το σύστημα επεξεργασίας και διάθεσης των αποβλήτων λειτουργεί σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη. Αποστέλλει δε την υπόθεση στον κ. Εισαγγελέα για την επιβολή ποινικών κυρώσεων. Ο εισαγγελέας λαμβάνει γνώση της υπόθεσης για 3Η ΦΟΡΑ !
Τον Αύγουστο του 2005 η διεύθυνση Βιομηχανίας εισηγείται νέο πρόστιμο κατά της επιχείρησης λόγω παράβασης των όρων και των περιορισμών της άδειας λειτουργίας στο τομέα της προστασίας του περιβάλλοντος. Στο ιστορικό που παραθέτει μεταξύ άλλων αναφέρει ότι λειτουργεί χωρίς περιβαλλοντικούς όρους και χωρίς άδεια διάθεσης λυμάτων.
Ανανεώνονται οι περιβαλλοντικοί όροι από τη Διεύθυνση Βιομηχανίας κ επιδοτείται από το Υπουργείο η επιχείρηση!
Η επιχείρηση αρχές του 2006 καταθέτει τεχνική έκθεση και ενημερώνει ότι άρχισε η λειτουργία των αναερόβιων δεξαμενών καθώς και ότι κατά την επόμενη τυροκομική περίοδο, η λειτουργία της αναερόβιας επεξεργασίας θα γίνεται με πλήρως ανεπτυγμένη βιομάζα από την αρχή της περιόδου. Παράλληλα ζητά και ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων αφού το σύστημα; Λειτουργεί χωρίς προβλήματα όπως υποστηρίζει! Η Διεύθυνση Βιομηχανίας ανανεώνει την ΜΠΕ η οποία είχε εγκριθεί το 2001 και είχε λήξει το 2003!!!! Δεν τ ο ήξερε κανείς άραγε 2 χρόνια;
Αρχές του 2007 η επιχείρηση με απόφαση του υπουργού αγροτικής ανάπτυξης εντάσσεται σε πρόγραμμα και επιδοτείται με 530 χιλιάδες ευρώ. Εκκρεμούν υπενθυμίζουμε εισηγήσεις για πρόστιμα, εισηγήσεις για αναστολή λειτουργίας του τυροκομείου καθώς και η άσκηση ποινικής δίωξης .
Νέο Πόρισμα φωτιά του ΚΕΠΠΕ , ζητά αναστολή λειτουργίας
Την ανυπαρξία οριστικής αδείας λειτουργίας καθώς και περιβαλλοντικών όρων λειτουργίας έρχεται να καταγράψει στις 15-3-2007 το ΚΕΠΠΕ. Σημειώνεται επίσης πως το σύστημα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων λειτουργεί πλημμελώς, ποσότητα υγρών αποβλήτων απορρέει επιφανειακά στο έδαφος, στο περιβάλλοντα χώρο της μονάδας υπάρχουν διάσπαρτα στερεά απορρίμματα. Συνέπεια των ανωτέρω είναι η δημιουργία κινδύνων για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον. Στις 11-4-2007 το Κ.Ε.Π.ΠΕ εισηγείται μεταξύ άλλων, το τυροκομείο να μη λειτουργήσει αν δεν εξασφαλίσει περιβαλλοντική αδειοδότηση. Εισηγείται επίσης την επιβολή προστίμου 3.000 euro. Η νομαρχία κατεβάζει το πρόστιμο στις 2 χιλιάδες και επιβάλει παύση λειτουργίας για τη νέα τυροκομική σαιζόν. Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΦΤΑΝΕΙ ΓΙΑ 4Η ΦΟΡΑ ΣΤΟΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ !
Παρά τα πρόστιμα και τις ελλείψεις η εταιρία… επεκτείνεται!
Στις 7-5-2007 συντάσσεται έκθεση επιβολής προστίμου από τη Δ/νση Βιομηχανίας λόγω παραβάσεων των όρων και των περιορισμών της άδειας λειτουργίας στους τομείς περιβάλλον, ασφάλεια εγκαταστάσεων, ζωή και υγεία εργαζομένων και περιοίκων. Στο ιστορικό που παραθέτει αναφέρει ότι δε τηρούνται οι περιβαλλοντικοί όροι, η ισχύς των οποίων έχει λήξει από 5-12-2003. Δεν διαθέτει οριστική άδεια διάθεσης αποβλήτων, οι δεξαμενές αποθήκευσης υγραερίου δεν έχουν υποστεί τον έλεγχο της πενταετίας. Στην εκπνοή του έτους το ίδιο το υπουργείο επιβάλει πρόστιμο στη μονάδα 100 χιλιάδων ευρώ για το ισοζύγιο γάλακτος και παραγόμενων προϊόντων .Η ΕΤΑΙΡΙΑ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΔΕΝ ΚΛΕΙΝΕΙ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΠΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ .Τον Μάρτιο του 2008 Το ΚΕΠΠΕ διαπιστώνει επέκταση με μονάδα άγνωστης δυναμικότητας με νέο εξοπλισμό. Τα έγγραφα που ζητήθηκαν δεν δόθηκαν ποτέ ενώ διαπιστώθηκε εκ νέου κίνδυνος για το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Στις
21 Μαρτίου η διεύθυνση Υγείας ζητά από επιχείρηση εξηγήσεις και έγγραφα .
10 μέρες μετά το τυροκομείο λαμβάνει πρόστιμο 7χιλιάδων ευρώ από τον ΕΦΕΤ για ύπαρξη γάλακτος σε σκόνη .Τον Απρίλιο η Διεύθυνση και ενώ υπενθυμίζουμε η νομαρχία έχει αναστείλει την λειτουργία της μονάδας για την τρέχουσα τυροκομική περίοδο , γνωστοποιεί στην επιχείρηση ότι λειτουργεί χωρίς άδεια εγκατάστασης, χωρίς άδεια λειτουργίας, χωρίς οριστική άδεια διάθεσης αποβλήτων.! Ζητά δε εγγράφως τις απόψεις της ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΕΠΙΒΛΥΘΟΥΝ ΚΥΡΩΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΟΣΕΣ ΚΑΙ ΤΟΣΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΧΟΥΝ ΕΠΙΒΛΗΘΕΙ! Μια ατέρμονη γραφειοκρατία , ένας φαύλος κύκλος και αποφάσεις που η μία αναιρεί την άλλη. Στις 4-11 - 2008 επιβάλλεται νέο πρόστιμο 2.548 ευρώ. αυτή τη φορά περιλαμβάνει στην αιτιολογία και κίνδυνο για τους εργαζόμενους και τους περίοικους
Διαπιστώνεται η ρύπανση στις πηγές της Παναγίτσας
Τον Μαίο του 2009 διαπιστώνεται από το ΚΕΠΠΕ ρύπανση των πηγών Μάτι Τσακαρέστου και Μπούσμπα, που βρίσκονται στο ΔΔ Παναγίτσας.
1. Στις 25.5.2009 το Κ.Ε.Π.ΠΕ συντάσσει έκθεση αυτοψίας όπου διαπιστώνει τα εξής: α) Δεν διαθέτει περιβαλλοντικούς όρους λειτουργίας σε ισχύ. β) Δεν διαθέτει άδεια διάθεσης υγρών αποβλήτων. γ) Δεν διαθέτει άδεια λειτουργίας των μηχανολογικών εγκαταστάσεων όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί μετά την αναφερόμενη επέκταση – εκσυγχρονισμό. δ) Η ημερήσια δυναμικότητα της μονάδας είναι τετραπλάσια αυτής για την οποία έχει αδειοδοτηθεί στο παρελθόν. ε) Δεν λειτουργεί το σύστημα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων. στ) Τα υγρά απόβλητα της μονάδας οδηγούνται σε ανενεργή γεώτρηση που είχε ανορυχθεί με άδεια της ΔΕΒ Αρκαδίας το έτος 2002, στο υπεδάφιο σύστημα διάθεσης υγρών αποβλήτων δεν εντοπίσθηκαν απόβλητα τυροκομείου, το κλιμάκιο εκτιμά ότι το σύνολο των υγρών αποβλήτων οδηγείται για μεγάλο χρονικό διάστημα στη γεώτρηση που προαναφέρθηκε. Συνέπεια των ανωτέρω είναι η σοβαρότατη ρύπανση του υπογείου υδροφόρου ορίζοντα. Το γεγονός αυτό πιθανότατα έχει σα συνέπεια την έντονη δυσοσμία των υδάτων των πηγών Παναγίτσας που βρίσκονται περί τα 2 χλμ. από τη μονάδα και την αλλοίωση φυσικών παραμέτρων ( διαύγεια, αφρισμός κλπ), που διαπιστώθηκαν από το κλιμάκιο. ΑΜΕΣΑ ενημερώνεται υδάτων της περιφέρειας από το ΚΕΠΠΕ ενώ τη σφράγιση της επιχείρησης ζητά με έγγραφο του στη διεύθυνση Υδάτων και ο δήμος Λεβιδίου . αιτία; Η 30ετής συνεχής μόλυνση του τυροκομείου στο περιβάλλον .Παράλληλα καλείται από τη διεύθυνση Υγιεινής η επιχείρηση να προσκομίσει τα απαραίτητα έγγραφα και να προβεί στις απαραίτητες διορθωτικές ενέργειες . Παράλληλα ζητά η Διεύθυνση από τον εισαγγελέα πλημμελειοδικών άσκηση ποινικής δίωξης κατά των υπευθύνων της επιχείρησης επειδή διοχέτευαν απόβλητα στην ανενεργή γεώτρηση χωρίς άδεια .Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΦΤΑΝΕΙ ΣΤΟΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑ ΓΙΑ 4Η ΦΟΡΑ . Στις 2 Ιουνίου του 2009 η νομαρχία , η οποία έχει αναστείλει την λειτουργία και το 2007 ,ξανααναστέλει και αποφασίζει προσωρινή διακοπή λειτουργίας της επιχείρησης καθώς επίσης και πρόστιμο 59,500 χιλιάδων ευρώ.
Ανακοινώνεται η ρύπανση των πηγών – αναστέλλεται η άδεια λειτουργίας του τυροκομείου
Θορυβημένος ο δήμος Λεβιδίου αποστέλλει έγγραφο στη Δ/νση Υγείας όπου μεταξύ άλλων αναφέρει ότι το νερό των μολυσμένων πηγών χρησιμοποιείται από τους κατοίκους των χωριών Δάρα και Παναγίτσας για άρδευση καλλιεργειών μηλιάς, αχλαδιάς, ροδακινιάς και κηπευτικών σε έκταση 1.500 στρεμμάτων περίπου. Επίσης χρησιμοποιείται για τη κάλυψη των αναγκών ύδρευσης των κοπαδιών της περιοχής, που ο αριθμός τους ανέρχεται σε περίπου 3.000 αιγοπρόβατα και 100 βοοειδή. Στις 10-6-2009 τα γραφείο τύπου της Ν.Α. Αρκαδίας ανακοινώνει τη ρύπανση των πηγών Παναγίτσας από οργανικό υλικό αλλά και τον εντοπισμό λακτόζης σε ποσότητα 2mg/kg. Κατόπιν αυτού τα νερά των πηγών προς το παρόν δεν είναι πόσιμα. Στις 10-6 στις πηγές μπαίνουν πινακίδες απαγόρευσης χρήσης ενώ την ίδια ημέρα αναστέλλεται από τη νομαρχία η άδεια λειτουργίας του τυροκομείου . ΟΔΗΜΟΣ ΔΙΝΕΙ ΤΗΝ ΥΠΟΘΕΣΗ ΣΕ ΔΙΚΗΓΟΡΟ . ΣΤΙΣ 18-6-2009 η διεύθυνση υδάτων της περιφέρειας αποφαίνεται πως υπεύθυνο είναι το τυροκομείο για τη μόλυνση των πηγών
Στις 19-6 εκδίδεται απόφαση για την αναστολή της λειτουργίας του τυροκομείου και από την περιφέρεια , ακολουθούμενη από πρόστιμο 50 χιλιάδων ευρώ
Στις 2/7/2009 από τη Δ/νση Ανάπτυξης συντάσσεται πρωτόκολλο σφράγισης της επιχείρησης, όπου οι δεξαμενές γάλακτος σφραγίζονται κατά τέτοιο τρόπο ώστε να παραμένει μονίμως ανοιχτή η θυρίδα που βρίσκεται στο κάτω μέρος!!! Επίσης σφραγίστηκαν οι κεντρικές βάνες στην έξοδο ατμού των δύο ατμολεβήτων.
Η νομαρχία αποφασίζει την ανάκληση της άδειας λειτουργίας του 2007 ενώ η περιφέρεια απορρίπτει την αίτηση αναστολής της απόφαση που είχε καταθέσει η εταιρία .Ο δήμος ενημερώνει το υπουργείο και η επιχείρηση δεν θεωρείται πια εγκεκριμένος μεταποιητής. Όσοι δηλαδή παραδίδουν γάλα σε αυτήν δεν μετάσχουν στην πρόσθετη ποιοτική ενίσχυση
Η έγκριση της μελέτης για τα βιομηχανικά απόβλητα και η αδειοδότηση της επιχείρησης με… 7 ελλείψεις!
2 μήνες μετά από τις ανωτέρω αποφάσεις η Διεύθυνση Πολεοδομίας εγκρίνει τη μελέτη επεξεργασίας και διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων .Ο δήμος ζητά εξηγήσεις από νομαρχία και περιφέρεια επειδή:
3 α) Το κανάλι δεν εμφανίζεται σε κανένα από τα σχέδια που συνοδεύουν τη μελέτη. β) Στο τοπογραφικό διάγραμμα Τ1, δεν έχει αποτυπωθεί η θέση της ανορυγμένης γεώτρησης.
4 γ) Εντός του οικοπέδου υπάρχουν και σταυλικές εγκαταστάσεις που δεν αποτυπώνονται σε κανένα από τα σχέδια που συνοδεύουν τη μελέτη, αλλά έχουν καταγραφεί κατά τις αυτοψίες και τους ελέγχους των υπηρεσιών.
Η εταιρία δίνει απαντήσεις μέσα από το Ν.Σ της 7-11-2009 . το Ν.Σ γνωμοδότησε θετικά για την ΜΠΕ με την προϋπόθεση οι σωληνώσεις να είναι εμφανείς από το τυροκομείο έως τη μονάδα επεξεργασίας . στις 28-12 προσυπογράφει και η διεύθυνση ΠΕΧΩ με την ίδια προϋπόθεση. Αρχές του 2010 επιτροπή υπαλλήλων γνωμοδοτεί θετικά στην αδειοδότηση της επιχείρησης . καταγράφει 7 παραβάσεις- παραλείψεις και δίνει προθεσμία 2 μηνών για την αποκατάσταση τους .Στις 13-1 η διεύθυνση κτηνιατρικής δίνει άδεια λειτουργίας.
Οι επιθεωρητές Περιβάλλοντος ζητούν επανεξέταση – εξώδικη διαμαρτυρία από φορείς
Πριν καλά – καλά στεγνώσει το μελάνι της αδείας κλιμάκιο της υπηρεσίας επιθεωρητών περιβάλλοντος ζητά από τη διεύθυνση υγείας επανεξέταση της διαχείρισης υγρών αποβλήτων βάση των όσων είχαν διαπιστωθεί από κλιμάκιο επιθεωρητών τον Ιούνιο του 2009 .Στις 24-2 η ΕΥΕΠ ζητά σύνταξη έκθεση περιβαλλοντικού ελέγχου από τις υπηρεσίες της νομαρχίας και της περιφέρειας ‘ .Στις 26 -2-2010 φορείς και κάτοικοι διαμαρτύρονται στο νομάρχη για πλημμελή άσκηση καθηκόντων των υπηρεσιών του , κάνουν δε λόγο για βαρύτατες παραλείψεις στην εξώδικη διαμαρτυρία που επίδωσε δικαστικός επιμελητής . Γνώση του εξώδικου λαμβάνει και η περιφέρεια στη διεύθυνση ΠΕΧΩ. Η ΝΟΜΑΡΧΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΝΕΙ ΣΤΙΣ 3-3-2010 ΠΩΣ ΟΙ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΣΑΝ ΟΤΑΝ ΕΓΙΝΕ ΑΥΤΟΨΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΟ ΔΕΚΕΜΒΡΗ ΤΟΥ 2009
Νέες καταγγελίες σε ΣΔΟΕ – ΕΦΕΤ και αίτηση στο ΣτΕ
Την ίδια μέρα της διαμαρτυρίας στη νομαρχία στο ΣΔΟΕ φτάνει ανώνυμη καταγγελία για παράνομη λειτουργία του τυροκομείου αλλά και καταστήματος λιανικής πώλησης . Η περιφέρεια λαμβάνει εκθέσεις και φωτογραφικό υλικό της ρύπανσης από φορείς και κατοίκους . Ενώπιον του ΣΤΕ ζητάται αναστολή των αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων τόσο της νομαρχίας όσο και της περιφέρειας στις 11-3-2010.Οι φορείς καταγγέλλουν την επιχείρηση και στον ΕΦΕΤ ενώ στις 16 Μαρτίου η μελέτη επεξεργασίας λυμάτων αποστέλλεται στον εισαγγελέα (για 5η φορά ο εισαγγελέας λαμβάνει γνώση!)
Το «κλειστό» τυροκομείο παρήγαγε φέτα ΠΟΠ κ έλαβε άδεια βάση εγκυκλίου που είχε καταργηθεί
Οι φορείς καταγγέλλουν στην περιφέρεια το γεγονός πως έχει ληφθεί υπόψιν εγκύκλιος του υπουργείου υγείας που έχει καταργηθεί για την έγκριση της μελέτης επεξεργασίας και διάθεσης υγρών αποβλήτων από τη νομαρχία . Στις 12-4-2010 λαμβάνει γνώση το ΑΤ Λεβιδίου πως Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΕΧΕΙ ΣΦΡΑΓΙΣΤΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΙΟΥΛΙΟΤΟΥ 2009 . Στις 16-4 η νομαρχία βεβαιώνει πως δεν έχει εκδοθεί πρωτόκολλο αποσφράγισης της επιχείρησης
Όμως η επιχείρηση εμφανίζεται στους καταλόγους του υπουργείου ως μονάδα που παράγει φέτα ΠΟΠ από τις 8-3-2010 ως τις 7-3-2011 (!!). Στις 21-5-2010 η Διεύθ. Κτηνιατρικής ενημερώνει ότι η επιχείρηση για τη τυροκομική περίοδο 2009-2010 έως και σήμερα δε λειτουργεί και δεν παράγει κανένα γαλακτοκομικό προϊόν (!!).
Τελικά
Στις 24-6-2010 η Διεύθ. Πολεοδομίας με απόφαση Νομάρχη, χορηγεί οριστική άδεια διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων, λαμβάνοντας υπόψη την υπό αριθ. ΥΜ/2985/29-5-1991 καταργημένη εγκύκλιο του Υπουργείου Υγείας.Στις 19-7 κατατίθεται στην περιφέρεια προσφυγή κατά της απόφασης του νομάρχη !
Αλαλούμ υπηρεσιών σε βάρος του περιβάλλοντος κ της δημόσιας υγείας
Όλη αυτή η αλληλογραφία, οι αποφάσεις, τα πρόστιμα, οι διώξεις , οι αλληλοαναιρούμενες αναφορές δρουν εν τέλει επιζήμια προ στο περιβάλλον και την δημόσια υγεία. Οι επιχειρήσεις οφείλουν να λειτουργούν νόμιμα , να διαθέτουν τις εγκαταστάσεις που προβλέπεται έτσι ώστε να μην επιβαρύνουν το περιβάλλον … οι υπηρεσίες οφείλουν να δρουν άμεσα και αποτελεσματικά όταν διαπιστώνεται ρύπανση και είχε διαπιστωθεί από το 1994 , ο εισαγγελέας εν τέλει θα πρέπει να δρά από την 1η κιόλας φορά! Παρακάτω αναφέρονται οι πηγές και τα αποτελέσματα των αναλύσεων που έγιναν στα νερά τους:
1.Ανάλυση πόσιμου νερού «γεώτρησης» ΔΔ Δάρα της 18-5-2007, με άριστα ποιοτικά χαρακτηριστικά.
2. Ανάλυση πόσιμου νερού «γεώτρησης» ΔΔ Δάρα της 2-7-2008, κατάλληλο αλλά πλέον απαιτείται συστηματική χλωρίωση.
3. Ανάλυση πόσιμου νερού γεώτρησης ΔΔ Δάρα της 25-5-2009, ακατάλληλο για πόσιμο, με υψηλό μικροβιακό φορτίο.
4. Ανάλυση πόσιμου νερού κατοικίας στο ΔΔ Δάρα της 9-6-2010, από τη νέα γεώτρηση ύδρευσης, κατάλληλο αλλά απαιτείται συστηματική χλωρίωση.
5. Ανάλυση νερού από τη πηγή «Μάτι Τσακαρέστου» της 25-5-2009, ακατάλληλο για πόσιμο, με υψηλή συγκέντρωση COD και υψηλό μικροβιακό φορτίο. Οι δείκτες αυτοί καταδεικνύουν οργανική ρύπανση. Στη συγκεκριμένη πηγή υπάρχει γεώτρηση άρδευσης.
6. Ανάλυση νερού από τη πηγή «Μπούσμπα» της 25-5-2009, ακατάλληλο για πόσιμο, με υψηλή συγκέντρωση COD και υψηλό μικροβιακό φορτίο. Οι δείκτες αυτοί καταδεικνύουν οργανική ρύπανση.
7. Ανάλυση νερού πηγής «Μπαλτσάκου» ΔΔ Παναγίτσας της 5-6-2009, ακατάλληλο για πόσιμο με υψηλό μικροβιακό φορτίο.
8. Ανάλυση νερού ιδιωτικής γεώτρησης Κ. Τσάμη, στη θέση ΒΗ της κοιλάδας του Τράγου. Το νερό χαρακτηρίζεται ακατάλληλο ως πόσιμο, εξαιτίας του υψηλού μικροβιακού φορτίου που εμφανίζει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου